2006-10-26

Hur?

Okej, jag känner nånstans att snart får det vara nog. Jag måste antagligen avsluta mitt nuvarande förhållande för att känna mig fri och få veta en gång för alla vad jag vill ha ut av mitt liv. Jag själv är så full av fördomar mot mig själv och jag är så noga med att spela alla tänkbara roller att jag glömmer bort vem jag är.

Men hur ska detta gå till? Vi bor en bit ifrån varann och måste därför hälsa på varann för att träffas. Var, hur och när gör man slut på minst smärtsamma sätt? Hur ska jag förklara läget för honom utan att krossa honom totalt?

Jag vill inte att han ska känna att han gjort nåt fel, jag vill att han ska behålla sin självkänsla. Jag vill inte att han ska vara rädd för att träffa andra tjejer, vill inte att detta ska sätta så pass djupa spår i honom att han inte kan lita på tjejer i fortsättningen.

Svårast av allt: Vad ska jag säga? Jag vet ju inte själv säkert varför jag känner att detta är min enda utväg... eller gör jag det, fast jag inte vill erkänna det för mig själv?

4 kommentarer:

aequinoxia sa...

Du måste vara ärlig och berätta sanningen för honom. Hur ärlig, och hur mycket av sanningen kan bara du veta. Egentligen räcker det att han får veta att du älskar honom, men är inte kär i honom. Att du inte tänder på honom och att ni aldrig skulle få ett bra sexliv.

Du kan inte ta ansvar för hur han reagerar, hur han tar det och hur han bearbetar det. Det är klart att han kommer att ta det hårt, men han kan ju inte heller vara nöjd och lycklig med ert förhållande.

Maja sa...

Oj, oj, oj... Jag blir så sjukt nervös bara av att tänka på att göra en sån sak... Huuu!

aequinoxia sa...

Men om du känner att det är så svårt - skriv ett brev till honom. Så hinner du fundera i lugn och ro på vad du vill säga, och han kan läsa och fundera i sin tur innan ni pratar.

bruden sa...

Aequinoxia är en klok kvinna.

Träna gärna. Skriv ned vad det är du skulle vilja säga till honom, så rakt som möjligt (dvs utan brasklappar som kan ge honom lite hopp) och träna på att säga det. Det har i alla fall hjälpt mig. Eller skicka det skrivna direkt till honom.

Man kan bara ta ansvar för sitt eget agerande och se till att man är så sann och skonsam som möjligt. Ibland betyder det att man gör illa någon på kort sikt, men det får man ta. Du vet väl också någonstans att han kommer att må bättre på lång sikt om han inte är kvar i ert förhållande, som aequinoxia säger lär han inte heller trivas helt och hållet.