2005-12-29

Lär oss hur Sverige fungerar

Varför innehåller inte skolundervisningen mer information om arbetslivet? Alla ungdomar borde få veta hur det fungerar att söka jobb, skriva anställningsavtal, och tolka lönespecifikationer. Det är viktigt att veta hur man ska bete sig om man blir sjuk och inte kan gå till jobbet, ifall man blir gravid och/eller vill vara föräldraledig eller om man kanske blir av med jobbet. Ska man arbeta vitt eller svart? Var har man för rättigheter och vilka är skyldigheterna? Jag ser hur alla unga runt omkring mig står helt handfallna inför den här delen av vuxenlivet.

Det är inte heller så konstigt att det fuskas så mycket med alla bidrag, ersättningar och liknande - väldigt få får reda på dom faktiska konsekvenserna och ännu färre känner av dom i sitt vardagsliv. Jag tror faktiskt att ju mer folk får veta, både rent faktamässigt och genom faktiska upplevelser, desto klokare och mognare blir dom. Även om jag är medveten om att många människor avsiktligt tar genvägar och fuskar av lättja eller elakhet så vet jag också att det finns folk som försöker att ta sitt ansvar - något som dock kan vara svårt när man inte vet vad som förväntas av en.

Jag ber härmed alla vuxna i Sverige - ge oss ungdomar chansen att visa att vi kan ta hand om våra egna liv! Vi vill så gärna, men vi måste först få veta spelreglerna för att det inte ska gå snett redan från början. Om vi hjälps åt så kan vi fixa det här.

Inga kommentarer: